Arabia Saudyjska miała stać się dla Wizz Aira nowym „El Dorado”. Węgierski niskokosztowiec otworzył prawie 30 tras z Europy, lecz w ostatnim czasie podaż lotów została znacząco ograniczona. Uziemienie kilkudziesięciu airbusów wpływa negatywnie na siatkę połączeń przewoźnika, lecz najprawdopodobniej rejsy do Królestwa Saudów nie są tak rentowne, jak w przypadku lotów do Abu Zabi.
Bliski Wschód od zawsze jawił się żyłą złota. Wzrost zainteresowania tym regionem świata sprawił, że wiele linii lotniczych, w te europejskie, otworzyło bezpośrednie połączenia lotnicze, oferując nowe możliwości w podróży.
Duży popyt postanowił zmonetyzować Wizz Air, który założył spółkę-córkę w Zjednoczonych Emiratach Arabskich i uczynił Abu Zabi kolejną bazą. Siatka połączeń szybko urosła – ze stolicy bliskowschodniego państwa wąskokadłubowymi airbusami z rodziny A320 można polecieć bezpośrednio do 38 miast w 27 krajach, a przyszłe odbiory A321XLR zapewne sprawią, że do siatki dołączą kolejne destynacje w Europie Zachodniej, czy na Dalekim Wschodzie.
Abu Zabi okazało się dla węgierskich linii lotniczych „strzałem w dziesiątkę”, więc zarząd Wizz Aira podjął decyzję o większym zaangażowaniu się w obsługę lotów do Królestwa Arabii Saudyjskiej. „Tanie” linie lotnicze chciały nawet otworzyć w bliskowschodnim Królestwie zależnego przewoźnika, lecz kwestie natury powiązań rodzinnych w rodzinie królewskiej utrudniły założenie kolejnej spółki-córki.
Ekspansja Wizz Aira w Arabii rozpoczęła się na masową skalę w 2020 r., kiedy przewoźnik ogłosił 20 nowych tras, z czego dziesięć niskokosztowych połączeń lotniczych z Europą zyskał Rijad, siedem Dżedda, a trzy Dammam. Węgierskie linie połączyły miasto stołeczne Królestwa z m.in. Budapesztem, Bukaresztem, Katanią, Larnaką, Mediolanem, Neapolem, Rzymem, Sofią, Wenecją, i Wiedniem. Dżedda trafiła do siatek połączeń lotnisk w Austrii, Rumunii, Włoszech, i na Cyprze. Z kolei Dammam – miasto-stolica regionu wydobywczego ropę naftową – zyskał rejsy m.in. do Budapesztu, Tirany, oraz na Cypr.
Ostatnie miesiące dla węgierskiego operatora są trudne – uziemienie ponad 50 airbusów z rodziny A320neo wpłynęło na ograniczenie oferowania i niemożność wzrostu działalności. Choć Wizz Air wskazywał, że trasy do Arabii Saudyjskiej są bardzo lukratywne, a saudyjskiej królestwo to nowe „El Dorado”, to obecna siatka połączeń mówi dokładnie coś innego. Liczba połączeń została znacząco zredukowana; linie z rodem z Węgier oferują obecnie z Europy jedynie dziesięć tras.
Do Dammam można dolecieć wyłącznie z Rzymu. Dżedda pozostała w siatce połączeń portów lotniczych w Bukareszcie, Budapeszcie, Mediolanie, Rzymie, jak i Wiedniu. Z kolei do Rijadu można dolecieć z wymienionych wcześniej lotnisk, oprócz stołecznego portu Republiki Rumunii.
Ograniczenie liczby lotów nie jest korzystne dla nikogo: ani dla linii lotniczych, ani dla pasażerów, którzy skazani są na podróż tradycyjnymi przewoźnikami, których oferta cenowa jest kilkukrotnie wyższa od niskokosztowych odpowiedników. Bilety lotnicze na rejsy Wizz Aira do i z Arabii Saudyjskiej często można było upolować za 100 euro. Czas pokaże, czy Królestwo jest dla Wizz Aira wciąż ważnym rynkiem i kluczem do dalszego wzrostu działalności. Odpowiedź na pytanie powinna nadejść dopiero w 2026 roku, albowiem wtedy mają zakończyć się problemy z jednostkami napędowymi A320neo.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.